Tuesday, September 1, 2009

camni ke org melayu berniaga?

Salam..em nampaknya setelah saya promosikan produk2 hpa saya, ada gak la peningkatan jualan. Walaupun dlm peratusan yg sikit aja, i'm always grateful to Him.

Lagipun buat masa ni saya kena struggle utk cukupkan 300NM, baru bleh dapat bonus. Takpe,saya takbleh putus asa, chayok2!!


Berbalik kpd topik saya tu, nak cita la sikit..smalam saya g berbuka puasa kat rasamas dgn senior2 (kak wani,kak dila) n junior (dik intan..hehe), then masa msuk2 je carefour kitorg g la belek2 baju kurung shceffon kat kdai sorg mkcik ni.

Nak dijadikan cita, saya ngn kak dila tarik kuar la sikit tgn baju tu coz nak tgk design dia, tiba2 akak tu sergah kitorg. Ntah la sergah ke apa, yg pasti dgn nada suara cm jerit+mrh+x suka.

Ada ke dia kata "kalau nk tgk baju jgn tarik2, nti rosak la baju tu!!". Masalahnya bkn kitorg tarik mcm nak rak pun, malah dgn lemah lembut lagi sopan yg saya pasti anda juga selalu berbuat begitu masa belek baju. Kitorg apa lagi, terus mood nak belek n beli hilang 100%.


Kdg2 aku tak phm jgk org melayu ni, dgn sesama bangsa pun masih tak tahu mcm mn cara nk berniaga dgn beramah mesra. Sebab tu la bangsa2 lain suka kondem yg org melayu ni takbleh maju krn budaya niaga yg tak dpt diubah yaitu tak dpt memberikan servis yg berkualiti.

Sepatutnya klau dia nk tegur pun, cuba la guna kata2 dan tonasi yg manis didgr. Dia mesti tak sedar krn cara dia tu, mgkin bleh hilang majoriti besar pelanggan, betul tak?


Ini bkn kali pertama la sy berhadapan ngn situasi camni, satu lagi pengalaman yg sy takbleh lupa, layanan pekerja kdai bodyshop kat satu tempat ni. Bodyshop cawangan mn tu takyah la sy bagtau.

Layanan diorg tu lagi dasyat, sy jejak2 je kaki dlm kdai tu, diorg dah pandang semacam. pandang atas bwh. seolah2 sy ngn kwn2 sy nak merompak brg kdai tu plak. Then kwn sy, sarah terdengar sorg pekerja ni bisik kt kwn dia "diorg tu bkn nk beli pun,saja je!" Aduh, igt kitorg sengkek sgt ke?

pastu, sorg dari diorg pun dtg ngn muka sgt masam mencukanya tnya kitorg "Ha,cari apa ni?" Waduh2..bagus betul cara diorg melayan pelanggan...kalau hrp muka je cantik,budi bahasa langsung tadak, huh aku bleh rate diorg zeroooo..


Korg rs2 la kan, bangsa apa diorg tu? sungguh sedih nak ngaku, org melayu kita jgk!


Saya bkn la nak kondem bgsa melayu ni, sy pun keturunan melayu..cuma nak alert kan dn muhasabah kn diri kita. Berbeza klau saya pegi kedai bangsa cina atau india, (ni pengalaman sy,taktau la dr pihak anda) diorg sblm pelanggan msuk lagi dah senyum, dah ckp "welcome", "mari msuk tgk2"..

bila dah msuk plak diorg tak penah tgk semacam, klau sy terjatuhkan brg pun diorg still ckp "it's ok..takpa2". Kalau kita kuar tak beli pun diorg still ckp "thank you". lain dgn segelintir kdai melayu, kalau kuar tak beli setelah puas membelek, mula la nak jeling.

Kalau jelingan manja takpa la jgk, ni jelingan membunuh!


Apa2 pun kat sini kita sebagai peniaga kena sentiasa igt, CUSTOMER is ALWAYS THE FIRST!!!


Seorg pelanggan yg kita hilang mungkin bleh buat kita kerugian berjuta2 ringgit! Nothing Impossible~~~

4 comments:

  1. uit sarah berkata:- ade ek ak ckp..haha..shrterm la....heheheheh.....ye2..

    ReplyDelete
  2. heh ko tu slalu je hilang ingatann..haha

    ReplyDelete
  3. kak ju bkn customer is ala\ways first....but CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT EVEN THOUGH CUSTOMER DOINHG WRONG...

    ReplyDelete
  4. yer la..mksud kak ju kita kena utamakan pelanggan...

    ReplyDelete